Vapenpanelen
på Svidja slott
Svidja
ligger här i mina hemknutar i Sjundeå, så det faller sig naturligt att ta upp
den heraldik vi kan hitta här, och ett fint exempel på vapensnideri från
nystilarnas tidevarv är det förvisso.
Svidja i
sig omnämns första gången i historiska dokument år 1420, och namnet var då på
finska ”Syrjä”, vilket kan översättas till något som ligger ”på sidan om”.
Björn Ragvaldsson, som var fogde i Tavastehus och domare i Raseborgs härad,
förenade de olika bondgårdarna på området till en enda gård år 1460. Svidja
förstorades till en stor gård under den tid Björn Ragvaldssons dotterson,
riksmarskalk Erik Fleming och dennes son Claes Fleming ägde gården.
Det var
Erik Fleming som lät bygga slottet under 1540-talet, och färdigt stod det
omkring 1550. Grundupplägget är en parstuga med två stora rum och en hall i
mitten, och kan ses som ett tidigt exempel på byggnadskulturen under den så
kallade vasarenässansen. Taken i källaren och första våningen är välvda.
Väggarna är tjocka och fönstren var mindre än de är idag, byggnaden kunde
fungera också i försvarssyfte. Det kan nämnas att kung Gustav Vasa besökte
gården under sin resa i Finland år 1555.
Claes
Flemings ättlingar ägde Svidja till 1660-talet, och efter det har flere olika
ägarsläkter förekommit, bl.a. Reuterholm, Wrangel och Wrede af Elimä. Under
större delen av 1900-talet ägdes gården av den finska staten, tills den härom
året såldes till privata aktörer.
Men låt oss
koncentrera oss på Wrede, och närmare bestämt friherre August Wrede af Elimä
som köpte gården år 1898, och började förverkliga sina idéer om en romantisk
medeltid. Vi stötte på honom i förbigående tidigare i samband med historien om
den tottska predikstolen, som han också var intresserad av.
Genast
efter att köpt gården påbörjade Wrede omfattande restaureringsarbeten. Byggnadens
klassicistiska, närmast gustavianska, utseende förbyttes i en senmedeltida stil
med trappformade gavlar, torn och spetsbågiga fönster. Också rummen i första
våningen ändrades i samma historiska anda. Det mest representativa rummet är
den sk. riddarsalen med en vapenpanel i ek gjord av snickaren Karl Österblom
från Kimito, det uppges att arbetet tog sex år i anspråk.
August
Wredes släkting, konstnären Axel Haartman, deltog i planeringen av restaurationsarbetena,
det är han som har gjort väggmålningen i riddarsalen. Motivet föreställer slaget
vid Kirkholm nära Riga år 1605, och har anknytning till släkten Wredes
historia. Vi har anledning att återkomma till målningen, och den heraldik som
finns förknippad med den.
Vapenmotiven i panelen går tillbaka på både gårdens
ägare och i synnerhet på August Wredes och hustrun Anna von Liphardts anor. Vi
ska i följande blogginlägg ta vapnen på panelen i närmare skärskådande.
Det har
faktiskt stått ett slag vid Svidja också, så sent som den 10 februari 1918,
under det finska inbördeskriget. Då hade omkring 200 vita förskansat sig i
huvudbyggnaden, och försvarade sig mot närmare tusentalet rödgardister som anföll
över fälten. Men det är en annan historia, och har inte så mycket med heraldik
att göra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar