Visar inlägg med etikett Ingå. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Ingå. Visa alla inlägg

torsdag 13 juni 2019

Kommunala vapenflaggor



Igår var det Helsingfors-dagen. Inget märkvärdigt i sig, den kommer varje år. Inte var jag där heller, men när man i kvällsnyheterna kunde se Helsingfors flagga vaja utanför stadshuset, blev jag påmind om att Helsingfors faktiskt har en flagga. En heraldiskt sett alldeles utmärkt flagga dessutom, men man ser inte av den alltför ofta - den är reserverad för festbruk, står det i stadens instruktioner. Och trevligt att ta upp här, eftersom det inte varit alltigenom heraldiskt upplyftande nyheter från huvudstaden på senare tider


Festflaggning vid Helsingfors stadshus.

Härav så några reflektioner kring städers och kommuners vapenflaggor.

En vapenflagga skapas av ett vapen helt enkelt så att vapnet överförs i sin helhet på flaggduken som därmed motsvarar skölden. Att överföra vapnet inramat av skölden, kanske med resten av flaggan utgörande vit bakgrund, vilket man ibland ser, är helt fel. Tårta på tårta är ett i sammanhanget ofta använt uttryck, eftersom vi ser en sköld återgiven på en yta som ska representera just denna samma sköld.


Flaggning i Åbo.
Åbo stads vapenflaggning tog jag upp i ett tidigare inlägg, och staden Raseborg i västra Nyland har även den en alldeles korrekt vapenflagga.


Raseborgs vitsippor.
Tyvärr måste jag sedan konstatera att kommunen Ingå har fått det mesta fel. Sköld återgiven på flaggduk med mycket vit bakgrund, och logotype på samma gång.



På rådhuset i Lovisa hittar vi en lösning som i mycket liknar den i Ingå, sköld på duk, mycket vitt och extra vågor.


Rådhuset i Lovisa.
I Uleåborg har det visst hänt någonting vid flagghissningen av den i sig heraldiska stadsflaggan.


Hoppsan i Uleåborg.
Nu är det ju i sig trevligt att städer och kommuner bemödar sig om att skaffa vapenflaggor, ännut trevligare när det går rätt förstås, för alldeles vanligt är det inte. Betydligt mer förekommande är vimplar med kommunvapnet, och för det mesta brukar de finnas till anskaffning även för kommuninvånarna. Men det får bli till en annan gång.

Anders Segersven

torsdag 27 april 2017

Vapenförslag för Porkala


När man nu här har tagit upp vad lokaltidningarna skriver i heraldikväg, så kan det ju noteras att Kirkkonummen Sanomat av den 9.4.2017 (sid 27) i en mindre notis presenterar ett vapenförslag för den tilltänkta kommunen Porkala, som skulle bestå av Ingå, Sjundeå och Kyrkslätt.


"Bildkonstnären Tapio Soivio från Sjundeå har gjort ett förslag till vapen för Porkala. Vapnet är utfört genom att följa traditionell vapenheraldik. Skärgårdsbåten beskriver Ingås, Sjundeås och Kyrkslätts långvariga kulturidentitet. Tre stjärnor symboliserar tre kommuner, och kanonen områdets betydande militärhistoria, garnison och fortet på Makilo."


Det är bara det att, så vitt jag vet, är den eventuella sammanslagningen av Ingå, Sjundeå och Kyrkslätt totalt icke-aktuell för närvarande, och den så kallade SOTE-omorganiseringen av sjukvården som är på kommande torde göra att en av de avgörande orsakerna till tidigare kommunsammanslagningar faller bort. Det senaste livstecknet var ett förslag av några affärsmän för snart två år sedan och därefter tystnad. Någon offentlig diskussion om det här har inte förekommit över huvud taget. Så, varifrån blåser det nu egentligen?


Vad själva vapnet beträffar så faller det väl inom kategorin "värre har man sett". Något överlastat och kanonen är framställd på ett för heraldiken ovanligt vis, samt dessutom fegvänd - normalriktningen borde vara åt dexter.

onsdag 23 december 2015



Vapen för president Niinistö


Republikens president Sauli Niinistö har begåvats med ett heraldiskt vapen. Vapenärendet har behandlats av Heraldiska Sällskapet i Finland och godkänts till vapenregistret under nummer 1900 i oktober. Vapnet har planerats av Antti Matikkala och Ronny Andersen redan år 2012. Som bekant har Niinistös vapentagande av någon anledning dröjt ovanligt länge.


President Sauli Niinistös vapen. Teckning av Ronny Andersen.




Vapenbeskrivningen på finska lyder: "Sinisellä kilvellä viisi hopeista varsistaan yhdistynyttä lehmuksenlehteä säteittäin" och min egen högst inofficiella ad hoc-översättning skulle då bli: "I blått fält fem lindblad av silver i fempass". Till vapnet hör mottot "Juurista voimaa" (Kraft ur rötterna).


Nämnas kan, att Niini, Niinipuu på finska betyder skogslind (Tilia cordata) och att "niinistö" kan översättas som "linddunge". Det förefaller som att Presidentkansliet inte ännu har gått ut med denna nyhet, men jag tar mig friheten att skriva om saken här, eftersom vapnet presenterats i senaste numret (34) av Heraldiska Sällskapets i Finland medlemsblad Hopealeijona/Silverleijonet (sic!).


Uppdatering 28.1.2015:


Enligt uppgift från heraldiska nämnden vid Riksarkivet lyder blasoneringen på svenska: I blått fält
fem strålvis förenade lindblad av silver. Den officiella
översättningen av valspråket är "Rötterna ger kraft".






Och sedan något helt annat...


Läsarna av denna blogg tillönskas en riktigt God Jul och ett Gott Nytt år!


Jag försökte vaska fram någonting i finsk heraldikväg som hade julanknytning, men resultatet var tämmeligen magert, dock Ingå kommuns vapen kan sägas vara någonting i den vägen. Kyrkan är nämligen tillägnad Sankt Nikolaus, och konsekrationskorset i vapnet kan ju sägas hänvisa till honom, sjöfararnas skyddshelgon och självaste Julgubben (avsiktlig finlandism).


Ingå kommuns vapen. Bildkälla wikipedia.


Anders Segersven