De fyra evangelisterna har i likhet med helgonen sina egna attribut eller symboler; Johannes med örnen, Matteus med ängeln (eller människan), Markus med lejonet och Lukas med tjuren. |
Ett attribut är ett föremål, en klädedräkt, ett redskap eller något annat tillbehör som identifierar en avbildad person, ett djur eller en företeelse. Allra främst förknippas naturligtvis attributen med helgon, men de förekommer annanstans också, och inte minst inom heraldiken.
Finska kommunvapen med kyrklig anknytning. Lappee (Lappvesi) visar Sankt Lars med halstret, Köyliö (Kjulo) hänvisar till legenden om biskop Henrik och Lalli, bilan i Tenala kommuns vapen anknyter till Olof den helige. Källa Isto Peltonen. |
Helgon var som regel sedan länge döda när man började avbilda dem, och ingen visste hur personen i fråga sett ut. Man använde sig alltså av attribut som gick igen från bild till bild, och de här attributen hämtades från respektive helgonlegend, de kunde utgöras av pinoredskap, yrkesrelaterade verktyg, saker helgonet gjort eller skapat osv.
Struts i hjälmprydnaden för Ludvig I_av Ungern. Gelre vapenrullan. |
Fortuna, slumpens och lyckans gudinna, med ögonbindel och ymmnighetshorn, rullande runt på lyckans hjul. |
Den tidigare finska staden Kexholm med en vakande trana i sitt vapen |
Utter nr 213. |
Rääf i Finland. |
Semiotiken ägnar sig åt ett studium som kommer nära det vi avhandlar här. Vi talar om symboler som till exempel det verbala språket, gester, logotyper och grafiska märken. Det logiska sambandet mellan uttryck och innehåll baseras på överenskommelser, konventioner och kulturella vanor. När man lär sig att förknippa visst tecken till ett visst sammanhang eller företeelse, skapas en mening och ett semiotiskt innehåll
Ja, så där som att en nyckel kan betyda aposteln Petrus eller ett hjul Katarina av Alexandria. Båda väl företrädda inom heraldiken.
Och hur ska man känna igen en tjuv inom populärkulturen om han inte har mask och randig tröja, ofta också en kofot och en säck stöldgods? Dessa är tjuvens attribut, helt enkelt. |
Källor:
Ottfried Neubecker: Heraldik; Källor, Symbolik, Användning, Stockholm 1982
Jussi Iltanen: Suomen kuntavaakunat - Kommunvapnen i Finland, Maakuntien ja kuntien vaakunat keskiajalta
nykypäivään - Landskaps- och kommunvapnen från medeltid till nutid, Karttakeskus 2013
Sven Tito Achen: Heraldikkens femten Glaeder, Köpenhamn 1978
Anders Segersven
Hur är det med fiskar, som t.ex. rudorna i Hordeels vapen?
SvaraRaderaRudan kunde ses som en sinnebild för uthållande under extrema förhållanden (klarar sig tom. i igenfrusna dammar), men jag vet inte på rak arm vad tanken bakom vapenbilden har varit hos Hordeel. Sankt Botvid däremot har en fisk som attribut, faktiskt.
SvaraRaderahttps://sv.wikipedia.org/wiki/Botvid_(helgon)